| Ordet er fritt – Ordet er ditt!
Tøys og Tull, mattips, dikt, alvor, gode råd og bilder m.m.
Denne sonetråden er for oss som liker en spøk, men som også bærer på mange tanker Dette er en naturlig forlengelse av tråden Tull&Tøys…og bitte litte grann alvor. Ytringsfrihet!Ytringsfrihet på internett. I Norge blir internett sett på som et fristed, der man kan dele synspunkt uten at myndighetene skal blande seg inn. Alle har rett til meningsfrihet/ytringsfrihet men det går grenser. Man skal respektere andres rettigheter og anseelse. I FNs internasjonale konvensjon om menneskerettigheter står det at “enhver har rett til meningsfrihet uten inngrep”, og at “enhver har rett til ytringsfrihet”. Kilde – Google. Med tanke på de siste dagers hendelser føles det merkelig at ytringsfriheten ENKEPENSJON/ ETTERLATTEPENSJONEn liten oppfølger etter innlegget " staten raner sjøfolk". I dette tilfellet er det slik at denne personen hadde en samboer i de siste 18 årene. Så skal jeg driste meg til å komme med en liten ting som hører privatlivet til. ENKEPENSJON/ ETTERLATTEPENSJONEn liten oppfølger etter innlegget " staten raner sjøfolk". I dette tilfellet er det slik at denne personen hadde en samboer i de siste 18 årene. Så skal jeg driste meg til å komme med en liten ting som hører privatlivet til. Så kom dagen...
Mandag 24/1 – 2011 ble dagen Maria Amelie har fryktet! Omtanke er halvparten av det man lever av. Hva vil Nrk med tv sporten?Nrk selger unna det meste de har av rettigheter.Først solgte de fotball VM,så var det norsk fotball som sto for tur.Og nå er det skøyter som står for salg. Uførhetstrygdede – stå sammen nå!Årets styggeste sak er på gang. Regjeringen med Ap i spissen går nå til frontalangrep på uførhetstrygden. Julegaven til ca 346.000 uførhetstrygdede kan bli et kutt i opparbeide rettigheter på ti tusener av kroner da regjeringen blant annet bruker et argument om at vi lever for lenge. Slaget vil stå oppunder jul, og det er kun SV som har tonet flagg for at endringer ikke skal iverksettes. Hvis dette skulle bli en realitet vil det bety et tap for barnefamilier der inntekten er uførhetstrygd på over 40.000 kroner. Enslige uføre vil oppleve et tap på 20.000 kr pluss eller minus. Noen bruker et argument om at de fleste jobber svart. Et stygt og galt argument. Det vil alltid være noen som misbruker en ordning, og ingenting er bedre enn at de tas. Men… man skal ikke anta at 340.000 mennesker jobber svart, det får da være grenser? Muslimskoler ?Hørte i nyhetene i sted at noen (presumptivt norske muslimer) ønsker egne grunnskoler for Islams barn ? Står det virkelig så bra til i Larvik kommune?Det avdekkes stadig rapporter fra kommuner i Norge som oppgir feilaktige Norge gir bort biter av Oljefondet.Det vakte oppsikt i stortingskretser da det i forrige uke ble kjent at en av forvalterne som Norges Bank bruker til å håndtere Statens pensjonsfond utland, hadde fått en bonus på 500 millioner kroner. Bonusen kunne ha vært på 900 millioner kroner om avtalen ikke nylig var blitt reforhandlet. Verken Norges Bank eller Finansdepartementet ønsker å gi noen opplysninger om hvem som har fått den rekordstore bonusutbetalingen. – Det vil jeg ikke kommentere. Aldri, sier kommunikasjonsdirektør Siv Meisingseth i Norges Bank til Dagsavisen. Tan Chong Koay klarte i fjor å få en avkastning på 3,3 milliarder norske kroner av en investering på 2,8 milliarder i aksjer og andre verdipapirer i finansmarkedet i Asia. – Forvalteren har gjort en ekstremt god jobb. Vi er fornøyde, sier Meisingseth. Men bonusavtalen fikk i forrige uke riksrevisor Jørgen Kosmo til å reagere. – Det er oppsiktsvekkende at det er inngått en slik avtale. Dette er, for å bruke et nordnorsk uttrykk, helt borti staur og vegger. Honoraret er både beløpsmessig og prosentuelt av en slik størrelse at det må anses kritikkverdig, sa han da riksrevisjonen la fram sin rapport om forvaltningen av Statens pensjonsfond utland. (©NTB) Dette beviser at man ikke klarer, eller ser verdien av oljefondet og at man kommer til å forvalte det pokker i vold. Det her burde ført til en gransking, og at inkompetente forvaltere ble sparket. Det tok ett døgn,så var jeg tilbake.Beklager mine venner,noen ganger kan jeg bli “litt” forbannet så jeg melder meg bare ut.Det er bare sånn det er,men det har jo ikke noe med vennene mine og gjøre da.Men nå gidder jeg ikke og spørre dere mere,så nå er det opp til dere som var mine venner,og sikkert forsatt er,om dere vil ha en som tilstadighet bare melder seg ut som venn.Ok som dere ser,kan hvem som helst bruke navnet mitt nå. Ha en god kveld. NAV SURRER VIDERENAV vil ikke endre reglene som begrenser diskusjon med Riksrevisjonen: - Jeg ser ingen grunn til å revidere våre retningslinjer, sier seksjonssjef Ulrik Holmsen i NAV, til ABC Nyheter. - Her er det trukket ut et enkeltsitat. Men vi ønsker ikke å begrense kommunikasjonen med Riksrevisjonen i forhold til hva som er saklig og relevant, sier Holmsen. Det er usikkert hvor alvorlig denne forklaringen vil bli tatt. Kilder i NAV påpeker overfor ABC Nyheter at ledelsen også krever at det føres møtereferat og protokoller fra samtalene med Riksrevisjonen. Det vurderes som et ytterligere forsøk på å begrense både temavalg og fortroligheten i samtalene med Stortingets revisorer. Uklare grenser - Vi er pålagt å svare på det vi blir spurt om av Riksrevisjonen. Men det er ikke nødvendigvis riktig å ta opp ting av personlig karakter eller personlige oppfatninger av en prosess, med Riksrevisjonen. - Det er jo ikke gitt at det er Riksrevisjonen som er mest relevant. Det kan være andre interne kanaler som er mer relevante; for eksempel å snakke med overordnet leder, verneombud eller via tillitsmannsapparatet. Arbeids- og velferdsetaten har flere ganger tidligere vært revidert, men Ulrik Holmsen er ikke kjent med at NAV-ansatte tidligere skal ha tatt opp forhold som ikke er saklige eller relevanter i sine møter med Riksrevisjonens ansatte. - Ingen sanksjonsmulighet - Vi har ingen sanksjonsmuligheter og vi ønsker ikke å kneble våre ansatte, men vi ønsker at eventuelle problemstillinger skal tas videre i vår egen organisasjon. - Vi ønsker klare regler for hvordan kommunikasjonen med Riksrevisjonen skal være, sier Holmsen som også understreker at den omstridte formuleringen har eksistert i interne retningslinjer siden 2006. Konklusjon. NAV ønsker ingen gransking av rot og surr og har innført et system som minner svært om det som ble praktisert i Sovjet da kommunismen kneblet alt. Går det ikke an å gi hele ledelsen sparken? De kan da ikke ha ansvaret for utbetalinger ved å ignorere åpenhet. Annonse | |||||||||||
Nyeste kommentarer